Facebook-adverteerders opgelet: je advertenties zijn in gevaar!

Leestijd: 3 minuten |

Adverteert jouw bedrijf op Facebook? Blijf dan lezen, want ik ga je informatie geven die jouw bedrijf duizenden euro’s kan besparen. Nee, dat is geen goedkoop clickbait-trucje; dat is écht zo.

Kort samengevat komt het erop neer dat je meer voor je advertenties moet betalen wanneer veel mensen negatieve recensies over jouw bedrijf op Facebook plaatsen. Het kan zelfs gebeuren dat je helemaal niet meer op Facebook mag adverteren!

Natuurlijk zijn er meer ins en outs dan ik hierboven heb beschreven, dus laten we snel kijken hoe de vork in de spreekwoordelijke steel zit.

Hoe kunnen recensies mijn advertenties beïnvloeden?

Wanneer een bedrijf veel negatieve recensies ontvangt op zijn Facebook-profiel, zullen de advertenties van dat bedrijf als van lagere kwaliteit beschouwd worden. Facebook gaat ervan uit dat het bedrijf niet doet wat het belooft en straft het daarvoor af.

Dat afstraffen gebeurt via twee verschillende beperkingen. In de eerste optie krijgen je advertenties een weergavebeperking: ze zullen een kleiner bereik hebben voor hetzelfde budget. Adverteren wordt dus een stuk duurder. Wanneer je echt een heel lage score hebt, kan dat ervoor zorgen dat je de toegang tot handel op Facebook-producten verliest. Je zal niet meer kunnen adverteren, geen producten kunnen taggen of gebruikmaken van de catalogus. Wanneer je als bedrijf deze zaken veel gebruikt, kan je dat veel geld kosten.

 

De score van Facebook

De feedback van jouw klanten heeft dus invloed op jouw advertentiemogelijkheden in Facebook. Je moet weten dat Facebook, om te kunnen bepalen of jouw Facebookpagina relevant is voor je doelgroep, jou een score geeft. Deze bestaat uit een puntensysteem van 0 tot 5. De score wordt continu bijgewerkt op basis van recente feedback.

Er is echter wel een verschil tussen pagina’s die meer dan een jaar bestaan en pagina’s die minder dan een jaar bestaan.

Pagina’s die meer dan een jaar bestaan:

Pagina’s die minder dan een jaar bestaan:

 

Facebook-advertenties
Fotobron: Erik Mclean op Unsplash

 

Zit jouw Facebook-pagina in de gevarenzone?

Zit jouw pagina in de gevarenzone? Geen stress. Ik geef je enkele tips om reviews op social media te verzamelen én om met reviews om te gaan:

Kan jouw bedrijf wel wat hulp gebruiken bij het verzamelen van reviews of het inzetten van reviews voor je marketingstrategie? Stuur ons even een berichtje en dan plannen we een (digitale) kop koffie in! ☕️